Algemene voorwaarden

Op alle producten en diensten zijn de algemene voorwaarden van toepassing.

Artikel 1 – Definities

  1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
  • Opdrachtgever: Degene die Opdrachtnemer opdracht geeft werkzaamheden uit te voeren.
  • Opdrachtnemer: De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Inex Vastgoedmedia, ook te noemen Inex.
  • Object: Individuele, al dan niet vrijstaande, bestaande of in aanbouw zijnde (nieuwbouw-) woning, winkel, bedrijfspand of appartement, of enige andere onroerende zaak.
  • Werkzaamheden: Alle werkzaamheden die op grond van de overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer dienen te worden uitgevoerd.
  • Zaken: Alle rapportages, beelden, metingen, foto’s, video’s, visualisaties en alle overige vastgelegde data voor, tijdens en na uitvoering van de opdracht.
  • Opname: Uitvoering van de Werkzaamheden met als resultaat vastlegging van Zaken.
  • Schriftelijk: Alle vormvrije communicatie en/of overdracht van data zoals b.v. brief, e-mail, digitaal, online en alles waarbij tekst wordt overgedragen via een datadrager.
  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten waarbij Opdrachtnemer goederen en/of diensten van welke aard en onder welke benaming dan ook aan een Opdrachtgever levert.
  2. Op eigen handelsvoorwaarden, afwijkende of aanvullende bedingen kan door Opdrachtgever slechts een beroep worden gedaan, indien en voor zover deze uitdrukkelijk schriftelijk door Opdrachtnemer zijn aanvaard. Eventueel door de Opdrachtgever gehanteerde voorwaarden worden hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 2 – Aanbieding en acceptatie

  1. Alle offertes en prijsopgaven (ook op internet) die door of vanwege Opdrachtnemer zijn gedaan, zijn vrijblijvend.
  2. De van toepassing zijnde Algemene Voorwaarden worden op het moment van opdracht aan de Opdrachtgever verzonden. Omdat overeenkomsten veelal online en/of op afstand worden gesloten, worden de Algemene Voorwaarden direct bij de opdrachtbevestiging meegezonden. Dit wordt gelijkgesteld aan het vooraf ter beschikking stellen.
  3. Indien Opdrachtnemer op grond van de beschikbare informatie er niet van overtuigd is dat Opdrachtnemer de opdracht zal kunnen uitvoeren, deelt Opdrachtnemer Opdrachtgever schriftelijk mee dat er eerst een vooronderzoek dient plaats te vinden voordat Opdrachtnemer de feitelijke opdracht kan starten.
  4. Een overeenkomst komt uitsluitend tot stand nadat Opdrachtnemer een opdracht schriftelijk heeft bevestigd, dan wel nadat Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk een opdracht in uitvoering heeft genomen, met dien verstande dat een vooronderzoek of vooropname deel uitmaakt van de opdracht.
  5. Indien, nadat Opdrachtnemer een offerte aan Opdrachtgever heeft uitgebracht, of nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, blijkt dat de informatie of de feiten op basis waarvan Opdrachtnemer de offerte heeft uitgebracht of de overeenkomst tot stand is gekomen niet overeenstemmen met de werkelijkheid, is Opdrachtnemer gerechtigd om van de uitvoering van de Werkzaamheden af te zien, dan wel de overeenkomst per direct te beëindigen. Opdrachtnemer zal hiervoor nimmer tot enige schadevergoeding of compensatie gehouden zijn. Indien de beëindiging van de overeenkomst aan Opdrachtgever of diens vertegenwoordiger te wijten is, is Opdrachtgever aan Opdrachtnemer een vergoeding verschuldigd ter hoogte van het overeengekomen tarief.
  6. Indien de Opdrachtgever van oordeel is dat de opdracht niet correct zou zijn bevestigd, dient hij dat schriftelijk binnen twee kalenderdagen na datum verzending van de opdrachtbevestiging aan de Opdrachtnemer te melden. Bij gebreke van een schriftelijke reactie binnen deze termijn wordt de Opdrachtgever geacht akkoord te zijn gegaan met de inhoud van de opdrachtbevestiging.
  7. Aanvullende afspraken en/of door de Opdrachtgever gewenste wijzigingen zijn slechts bindend wanneer deze schriftelijk door de directie en/of door haar daartoe aangestelde medewerkers van Opdrachtnemer zijn bevestigd.
  8. Opdrachtnemer is bevoegd om werkzaamheden – onder leiding van Opdrachtnemer – door derden te laten uitvoeren, en ten aanzien van onderdelen van deze werkzaamheden de leiding eveneens aan anderen over te laten, zulks onverminderd de verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer voor de deugdelijke nakoming van de opdracht.
  9. Opdrachtgever dient Opdrachtnemer bij het geven van de opdracht te voorzien van alle hem bekende informatie met betrekking tot tekortkomingen en gebreken dan wel gebreken die hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn.
  10. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebreken aan zijn Zaken, voortvloeiend uit gebreken of tekortkomingen welke Opdrachtgever bekend zijn dan wel hem redelijkerwijze bekend kunnen zijn, en welke niet aan Opdrachtnemer zijn medegedeeld.

Artikel 3 – Specifieke bepalingen over energielabels

  1. Opdrachtnemer is verplicht de opnamegegevens te verwerken in een monitoringbestand en dit te verzenden naar de landelijke beheerder (RVO) die verantwoordelijk is voor de registratie van deze gegevens. Indien de Opdrachtgever hier bezwaar tegen heeft, dient dit vooraf schriftelijk te worden gemeld. In dat geval zal de Opdrachtnemer de opdracht niet uitvoeren.
  2. Het is mogelijk dat een certificatie-instelling een controle-onderzoek uitvoert. Als de certificatie-instelling geen toestemming krijgt om de woning te betreden voor een dergelijk onderzoek, kan het energielabel door RVO uit het landelijke gegevensbestand worden verwijderd.
  3. De Opdrachtgever heeft het recht om het volledige projectdossier bij Opdrachtnemer op te vragen.
  4. Indien de certificatie-instelling van Opdrachtnemer besluit een energieprestatierapport in te trekken, wordt de Opdrachtgever hierover door de Opdrachtnemer geïnformeerd.

Artikel 4 – Prijzen

  1. Voor zakelijke klanten zijn de opgegeven prijzen exclusief btw, terwijl deze voor particuliere klanten inclusief btw zijn. Eventuele extra kosten worden altijd vooraf schriftelijk vermeld.
  2. Voor standaarddiensten die zijn vermeld op de website inexmedia.nl (en aanverwante sites) gelden de daar genoemde prijzen en voorwaarden. Hier wordt geen afzonderlijke offerte voor verstrekt.
  3. De opgegeven prijzen zijn gebaseerd op de op het moment van de offerte geldende prijzen, lonen en heffingen. Wijzigingen in bijvoorbeeld assurantiepremies, fiscale lasten en andere overheidsheffingen kunnen, tot aan de totstandkoming van de overeenkomst, in de prijzen worden doorberekend, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  4. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de prijzen jaarlijks te verhogen met een percentage gelijk aan de door het CBS vastgestelde Consumentenprijsindex (CPI). Dit geldt ook voor lopende contractprijzen.
  5. Indien werkzaamheden betrekking hebben op een object dat deel uitmaakt van een groter geheel, dient de Opdrachtgever vooraf duidelijk aan te geven welke gebouwonderdelen zijn inbegrepen. Eventuele meerkosten kunnen door de Opdrachtnemer worden doorberekend.
  6. De Opdrachtgever kan een opnameafspraak tot uiterlijk 48 uur voor de geplande afspraak kosteloos annuleren. Bij annulering binnen 48 uur is de Opdrachtgever een vergoeding verschuldigd ter hoogte van het overeengekomen tarief.
  7. Kosten voortvloeiend uit door de Opdrachtgever gewenste wijzigingen of aanvullingen na de totstandkoming van de overeenkomst zijn voor rekening van de Opdrachtgever.

Artikel 5 – Diversen

  1. Het ophalen en terugbrengen van sleutels vindt uitsluitend plaats in uitzonderlijke situaties, op voorafgaand verzoek van de Opdrachtgever of diens vertegenwoordiger, en alleen indien dit niet meer dan 10 minuten reistijd vanaf het object vereist. Voor deze service kan Opdrachtnemer een vergoeding vragen. Opdrachtnemer aanvaardt in dergelijke gevallen geen aansprakelijkheid voor enige schade, van welke aard of oorzaak dan ook. Een sleutelverklaring kan door Opdrachtnemer worden vereist.

Artikel 6 – Betaling

  1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, dient betaling zonder enige korting of verrekening te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum op een door Opdrachtnemer opgegeven bankrekening.
  2. Indien de betalingstermijn wordt overschreden, is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
  3. Vanaf de vervaldatum van de factuur kan Opdrachtnemer aanspraak maken op:
    • Wettelijke rente (of een overeengekomen rentepercentage) over het openstaande bedrag vanaf de vervaldag tot aan de volledige betaling;
    • Voor consumenten: buitengerechtelijke incassokosten conform het ‘Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten’, vermeerderd met btw;
    • Voor zakelijke klanten: buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van 15% van de openstaande hoofdsom, met een minimum van €40.

Artikel 7 – Eigendomsvoorbehoud

  1. De door Opdrachtnemer geleverde zaken blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat de Opdrachtgever aan alle betalingsverplichtingen heeft voldaan.
  2. Het is de Opdrachtgever niet toegestaan de door Opdrachtnemer geleverde zaken aan derden te overdragen of ter inzage te geven, tenzij alle betalingsverplichtingen volledig zijn nagekomen.
  3. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft en de zaken toch aan derden overdraagt, is de Opdrachtgever een direct opeisbare boete van €5.000 per overtreding verschuldigd, onverminderd de verplichting tot betaling van het openstaande factuurbedrag.

Artikel 8 – Intellectueel eigendomsrecht

  1. Alle auteursrechten en andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door Opdrachtnemer vervaardigde zaken blijven eigendom van Opdrachtnemer.
  2. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om de door hem vervaardigde zaken aan derden ter beschikking te stellen.

Artikel 9 – Opzegging en beëindiging van de overeenkomst

  1. De overeenkomst eindigt automatisch indien de Opdrachtgever failliet wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt of onder de wettelijke schuldsaneringsregeling valt.
  2. Bij niet-nakoming van verplichtingen door de Opdrachtgever, waaronder het weigeren van ontvangst van zaken of het niet tijdig betalen van facturen, kan Opdrachtnemer zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de overeenkomst ontbinden. Alle openstaande bedragen worden onmiddellijk opeisbaar.
  3. Opdrachtnemer heeft daarnaast het recht om andere lopende overeenkomsten met de Opdrachtgever, die nog niet zijn uitgevoerd, eveneens te ontbinden en schadevergoeding te vorderen.

Artikel 10 – Overmacht

  1. Indien de uitvoering van de overeenkomst of opdracht door een niet-toerekenbare tekortkoming aan een van de partijen onmogelijk wordt en de daaruit voortvloeiende vertraging naar verwachting langer dan één week duurt, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst in onderling overleg te beëindigen zonder enige schadevergoeding aan de ander verschuldigd te zijn.
  2. Als een niet-toerekenbare tekortkoming aan Opdrachtnemer kan worden toegeschreven, geldt dit voor iedere gebeurtenis of omstandigheid – zelfs als deze bij het aangaan van de overeenkomst voorzienbaar was – die de uitvoering van de werkzaamheden bemoeilijkt of onmogelijk maakt. Indien de nakoming voor Opdrachtnemer hierdoor economisch of praktisch onredelijk wordt, is verdere uitvoering onder dezelfde voorwaarden niet verplicht.

Artikel 11 – Klachten en aansprakelijkheidsstellingen

  1. Opdrachtgever dient klachten over de uitvoering van de opdracht of aansprakelijkheidsstellingen wegens schade uiterlijk binnen 14 dagen na uitvoering van de opdracht, of binnen 14 dagen na het moment waarop de tekortkoming of schade redelijkerwijs had kunnen worden geconstateerd, schriftelijk en gedetailleerd bij Opdrachtnemer in te dienen. Klachten kunnen niet meer worden ingediend na een termijn van zes maanden na afronding van de werkzaamheden of levering van de zaken.
  2. Alleen klachten of aansprakelijkheidsstellingen die worden ingediend nadat Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, worden in behandeling genomen. Het indienen van een klacht ontslaat Opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichtingen.
  3. Het in behandeling nemen van een klacht of aansprakelijkheidsstelling betekent niet dat Opdrachtnemer een tekortkoming, gebrek of schade erkent.
  4. Klachten en aansprakelijkheidsstellingen die worden ingediend na de geldigheidstermijn van de geleverde zaken worden niet in behandeling genomen.
  5. Factuurklachten moeten uiterlijk binnen twee weken na factuurdatum schriftelijk en aangetekend bij Opdrachtnemer worden ingediend.

Artikel 12 – Aansprakelijkheid

  1. Behoudens opzet of bewuste roekeloosheid, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot een maximum van €10.000 voor directe of indirecte schade die voortvloeit uit het niet, niet tijdig of onjuist uitvoeren van de overeenkomst. Gevolgschade, gederfde winst, indirecte schade en vertragingsschade zijn uitgesloten. Kleine gebreken met een schadebedrag onder €500 worden niet vergoed.
  2. Indien Opdrachtnemer aansprakelijk wordt gesteld, behoudt zij zich het recht voor om de schade op eigen kosten te beperken, te herstellen of ongedaan te maken. Opdrachtgever dient hiervoor medewerking te verlenen. Indien Opdrachtgever zelfstandig tot herstel overgaat zonder voorafgaande schriftelijke melding aan Opdrachtnemer, vervalt het recht op schadevergoeding of heropname.
  3. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor:
    • Schade door onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de eigenaar, gebruiker, makelaar of andere derde.
    • Schade door wettelijke regelingen of voorschriften opgelegd door overheden.
    • Schade veroorzaakt door optrekkend of doorslaand vocht.
  4. Voor schade voortvloeiend uit door derden verstrekte informatie, die door Opdrachtnemer in haar werkzaamheden of rapportage is opgenomen, aanvaardt Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid. In de rapportage wordt expliciet vermeld welke informatie door derden is verstrekt.
  5. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor claims van derden op schadevergoeding, voor zover deze schade niet voor rekening van Opdrachtnemer komt en/of is veroorzaakt door ondeskundig gebruik, onjuiste toepassing of het niet opvolgen van adviezen.
  6. Indien Opdrachtnemer bemiddelt tussen Opdrachtgever en derden voor werkzaamheden voortvloeiend uit haar keuringen, aanvaardt zij geen aansprakelijkheid voor deze werkzaamheden.
  7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor zaken die niet zijn opgenomen in het rapport, of die in het rapport expliciet zijn uitgesloten met een verklaring waarom deze niet zijn opgenomen.
  8. Bij de bepaling van een eventuele schadevergoeding wordt rekening gehouden met de ouderdom en de bouwkundige staat van het object of onderdeel waarop de schade betrekking heeft.

Artikel 13 – Vervaltermijn

  1. Conform de bepalingen in artikel 11 en 12 is de Opdrachtgever verplicht om eventuele toerekenbare tekortkomingen van de Opdrachtnemer direct en schriftelijk aan deze te melden. Indien de Opdrachtgever een vordering wil instellen, dient dit binnen één jaar na de ingebrekestelling te gebeuren, of binnen één jaar nadat deze ingebrekestelling had moeten plaatsvinden. Als dit niet gebeurt, vervalt het recht om de vordering in te dienen.

Artikel 14 – Persoonsgegevens (AVG)

  1. Het is mogelijk dat de Opdrachtnemer, in het kader van een met de Opdrachtgever gesloten overeenkomst (hierna: “De Opdracht”), persoonsgegevens van de Opdrachtgever verwerkt zoals bedoeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verwerking vindt plaats in overeenstemming met het Privacy Statement (bijlage 1) en de verwerkersovereenkomst (bijlage 2) van Opdrachtnemer, evenals de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de AVG.

Artikel 15 – Toepasselijk recht en geschillen

  1. Voor geschillen die voortvloeien uit de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever geldt dat deze worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank in Groningen, mits deze rechtsgeldig bevoegd is volgens de wet.

De algemene voorwaarden, zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te Groningen.

Op alle overeenkomsten die door de Opdrachtnemer worden gesloten, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Bijlage 1: Privacyverklaring

Privacyverklaring
Inex (inclusief alle verbonden entiteiten) verwerkt persoonsgegevens en hecht veel waarde aan een zorgvuldige omgang met deze gegevens.

Persoonsgegevens
Inex verwerkt persoonsgegevens zoals gedefinieerd in artikel 4, lid 1 van de AVG. Dit omvat alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Voor de uitvoering van haar opdrachten verwerkt Inex onder andere naam, adres, geslacht, telefoonnummer en e-mailadres (de zogenaamde contactgegevens).

Doel van de verwerking
De persoonsgegevens worden verwerkt om opdrachten uit te voeren en diensten optimaal te leveren. Dit omvat ook het beheren van inloggegevens voor online platforms. Daarnaast gebruikt Inex de gegevens voor innovaties, marketingactiviteiten en de verbetering van huidige en toekomstige diensten.

Verantwoordelijke
Inex treedt op als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit betekent dat Inex bepaalt welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel en op welke manier. Inex is verantwoordelijk voor een verwerking die in overeenstemming is met de AVG en op een zorgvuldige manier plaatsvindt.

Bewaartermijn
Persoonsgegevens worden door Inex bewaard zolang dit noodzakelijk is voor het doel van de verwerking en/of volgens wettelijke bewaartermijnen. Wanneer de toestemming voor verwerking wordt ingetrokken, worden de gegevens definitief verwijderd.

Grondslag voor verwerking
De verwerking van persoonsgegevens door Inex is gebaseerd op een van de grondslagen uit artikel 6 van de AVG. De gegevensverwerking is bijvoorbeeld noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst met de klant.

Beveiliging van persoonsgegevens
Conform artikel 24 van de AVG neemt Inex passende technische en organisatorische maatregelen om verlies of onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens te voorkomen. Inex gebruikt hiervoor onder andere antivirussoftware, spamfilters, malwarescanners en andere beveiligingstechnieken.

Website en cookies
Inex besteedt grote zorg aan de inhoud van haar website, maar aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele onjuistheden of onvolledigheden, noch voor de gevolgen van acties gebaseerd op de website-informatie. De website maakt gebruik van cookies om voorkeuren, zoekinformatie en IP-adressen te bewaren. Het actuele cookiebeleid is beschikbaar op de website.

Uitwisseling van gegevens
Persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met derden die betrokken zijn bij de uitvoering van opdrachten. Deze derden mogen de gegevens uitsluitend gebruiken voor de afgesproken doeleinden. Daarnaast kan Inex persoonsgegevens delen met derden om te voldoen aan wettelijke verplichtingen, bijvoorbeeld met juristen, accountants of de Belastingdienst. Met externe partijen die gegevens verwerken in opdracht van Inex worden verwerkersovereenkomsten gesloten om te zorgen voor adequate bescherming van de gegevens en naleving van privacyrechten.

Uw privacyrechten
U heeft recht op inzage in uw persoonsgegevens (artikel 15 AVG), recht op correctie van onjuiste gegevens (artikel 16 AVG) en het recht om gegevens te laten wissen. Daarnaast heeft u recht op gegevensoverdraagbaarheid, waarbij Inex uw persoonsgegevens in een computerbestand kan overdragen aan u of een door u aangewezen organisatie.

Als u wilt weten welke gegevens Inex van u verwerkt, kunt u een schriftelijk inzageverzoek indienen. Binnen vier weken ontvangt u een reactie op uw verzoek. Indien blijkt dat uw gegevens onjuist, onvolledig of niet relevant zijn, kunt u een schriftelijk verzoek doen om deze te corrigeren of aan te vullen.

Uw schriftelijke verzoek kunt u richten aan:
Inex 
Driehoekskamp 10
9473TV De Groeve

Bijlage 2: Verwerkersovereenkomst

Opdrachtgever: De partij die Opdrachtnemer opdracht geeft tot het uitvoeren van werkzaamheden.

Opdrachtnemer: De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: Inex B.V.

  1. Het is mogelijk dat Opdrachtnemer in het kader van een met Opdrachtgever gesloten overeenkomst, hierna te noemen: “De Opdracht,” persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verwerkt. Deze verwerking vindt plaats conform het Privacy Statement van Opdrachtnemer en de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de AVG.
  2. Het Privacy Statement is beschikbaar op de website van Opdrachtnemer en kan op verzoek kosteloos worden toegezonden. Hierin wordt beschreven welke gegevens Opdrachtnemer verzamelt en verwerkt, evenals de doeleinden van de verwerking.
  3. Opdrachtnemer neemt passende technische en organisatorische maatregelen om een beveiligingsniveau te waarborgen dat is afgestemd op de risico’s.
  4. Werknemers van Opdrachtnemer zijn via hun arbeidsovereenkomst verplicht tot geheimhouding van persoonsgegevens.
  5. Indien zich een datalek of een inbreuk met betrekking tot persoonsgegevens voordoet, handelt Opdrachtnemer conform de voorgeschreven regelgeving en meldt dit waar vereist.
  6. Persoonsgegevens worden uitsluitend met derden gedeeld indien en voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van De Opdracht.

Vrijblijvende afspraak maken of meer informatie ontvangen?